Vanaf 1996 heeft Ada Dispa vuurwerk als medium gebruikt, feestvreugde als allegorie, succes gehad. En op een dag kreeg zij een burn-out. Zwartgeblakerde vuurwerkresten.
Toen is ze maar kleurplaten gaan tekenen.
"...Gewoon tekeningen met een zwart lijn en meer niet. Het is niet heel anders dan hoe ik tot dan toe tekende. Ik scheid de kleuren van de tekening, dat is het. De kleuren zijn belangrijker nu ze niet meer vanzelfsprekend met de tekening mee komen.
Omdat ik nu kleurplaten maak lijkt het niet uit te maken wat ik teken. Beter gezegd; het maakt natuurlijk wel uit wat ik teken maar er is een blokkade opgeheven nu ik tekeningen maak met het doel ze later in te kleuren. Ik heb nu geen strijd meer hilarische elementen in mijn werk te combineren met….ja met wat? Moeilijk te omschrijven. Misschien helpt het om het te vergelijken met muziek. Het grote verlangen om bijvoorbeeld een Requiem te schrijven en dan uitkomen bij een (weliswaar goed) cartoonesk liedje. Cartoonesk liedje, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Het komt er op neer dat ik het cartooneske met het Numineuze probeer te verenigen. Of ‘het lullige’ met ‘het sublieme’.
Ondertussen realiseer ik me dat juist de lulligheid en het cartooneske (misschien ook het caranavaleske) de poort opent naar het sacrale, sublieme, epifane, numineuze, DE VREUGDE.
Ik kan alles tekenen nu..."
Enthousiast geworden en met een oud plan om werk van collega tekenaars te verzamelen kreeg Ada het idee collega’s te vragen een kleurplaat voor haar te tekenen in ruil voor één van haar hand. Inmiddels heeft zij meer dan 30 kunstenaars die mee doen en zijn er nog vele die ze wil uitnodigen. Bij MAAS-kort een eerste presentatie.
Deelnemers: Mirjam Bakker, Aafke Bennema, Jacques Blommenstijn, Machiel Braaksma, Skelte Braaksma, Ebelina Brethouwer, Gerard de Bruyne, Vincent Bijleveld, Ada Dispa, Bart Drost, Brieke Drost, Eveline van Duyl, Moritz Ebinger, Anneke van der Eerden, Pam Emmerik, René Gouw, Thijs Frissen, Rebecca Geskus, Petra Hartman, Mariës Hendriks, Sophie Hoorens van Heiningen, Rina Kamerbeek, Gerard Koek, Lolkje van der Kooi, Edith Meijering, Marijke Mink, Rinke Nijburg, Brigitte Picavet, Marcel Rijerman, Koes Staassen, Joop Stoop, Manja van der Storm, Leon Tebbe, Nienke Terpsma, Gerda ten Thije, Ans Verdijk, José Vingerling, Ans van der Vleuten, Jan Vos, Wendela de Vries, Albert van der Weide, Paulien Wittenrood, Jan van van IJzendoorn, Yvonne Zomerdijk,
In het kader van MAAS-mixed combineert Ada Dispa haar werk met de serie Spielwahn waarmee Anne Moses dit jaar afstudeerde aan Artez Enschede.
Speelgoed is functioneert niet alleen als object, wij geven er ook persoonlijkheid aan. Daardoor krijgt het een identiteit en raken we er aan gehecht. Door onze huidige manier van leven en de overvloed aan speelgoed vindt veel minder hechting plaats en is er veel vervanging.
Zoete kleurrijke werelden zijn lief en spreken ons aan. Maar wat als ze naakt zijn? Dan wordt hun persoonlijkheid gestript, verknipt en anders belicht. Letterlijk onthullend! Toch blijft het iets waar wij aan relateren of herinneringen aan hebben.
Anne Moses koppelde haar afstudeerproject aan de AKI (2015) en haar scriptie over wat zij noemt 'speelgoed consum' aan elkaar. Vaak hebben kinderen veel meer speelgoed dan waarmee zij ooit zouden kunnen spelen. Consumeren of 'iets willen hebben' begint met speelgoed. Al langere tijd in speelgoed geïnteresseerd heeft Anne als designer in een speelgoed groothandel gewerkt, wat haar een heel andere blik op de speelgoed-industrie gaf.
In het begin van haar proces richtte zij zich met name op speelgoed-recycling, maar dan is Anne Moses zelf begonnen te spelen...
***
MAAS-mixed brengt rijp en groen bij elkaar. Een ervaren en een onervaren kunstenaar krijgen de mogelijkheid samen 10 dagen te werken binnen de muren van MAAS. Zij presenteren het resultaat in het afsluitende weekend. Aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.